Search

Biotyna (Witamina H, B7) – właściwości, skutki niedoboru i nadmiaru, źródła w żywności, interakcje

Biotyna znana również jako witamina H lub witamina B7, pomaga organizmowi przekształcać żywność w energię. Biotyna jest niezbędna do prawidłowego rozwoju fizycznego i umysłowego oraz zachowania dobrego stanu zdrowia. Stosowana jest najczęściej w przypadku wypadania włosów, łamliwości paznokci oraz przy wielu innych schorzeniach. W naszych artykule dowiesz się co to za witamina,  jak wpływa na nasz organizm oraz w jakich źródłach pożywienia występuje.

Biotyna (Witamina H, B7)

Biotyna (witamina B7/witamina H) – co to jest i jakie ma właściwości?

Biotyna (Witamina B7, witamina H) – witamina ta podobnie jak inne witaminy z grupy B pomaga naszemu organizmowi w przekształcaniu substancji odżywczych (węglowodany) w paliwo (glukoza), które jest wykorzystywane do produkcji energii. Nasze bakterie jelitowe wytwarzają wystarczającą ilość biotyny, dlatego u osób o dobrym zdrowiu nie ma potrzeby podawania biotyny.

Biotyna posiada bardzo wiele korzyści:

  • bierze udział w syntezie kwasów tłuszczowych
  • bierze udział w przemianach aminokwasów i węglowodanów
  • wpływa na prawidłową czynność gruczołów potowych, tkanki nerwowej, szpiku, jąder, krwinek czerwonych
  • pomaga zachować zdrową skórę i włosy

Produkty zawierające witaminę B7 (Biotyna)

Biotynę można znaleźć w wielu produktach spożywczych, takich jak:

  • drożdże
  • brązowy ryż
  • mięso narządów (wątroba, nerki)
  • pszenica
  • masło
  • orzechy nerkowca
  • sery
  • kurczak
  • soja i inne rośliny strączkowe
  • jajka
  • makrela
  • mięso
  • mleko
  • owies
  • orzechy ziemne
  • tuńczyk
  • banany
  • grzyby
  • orzechy włoskie
  • orzechy pekan
  • melon
  • sardynki
  • łosoś

Obróbka termiczna produktów żywnościowych taka jak gotowanie, smażenie, pieczenie może mieć wpływ na stabilność biotyny, dlatego staraj się spożywać produkty zawierające biotynę jak najmniej przetworzone. W przypadku, gdy nie jest możliwe przyjmowanie wystarczającej ilości witaminy B7 z pożywienia w naszej diecie, można uzupełnić naturalne spożycie biotyny poprzez suplementy diety.

Kto wymaga dodatkowej suplementacji biotyną?

Dodatkowym przyjmowaniem biotyny (witamina H, witamina B7) powinny się zainteresować osoby, które ze względu na swoją dietę  lub ze względu na zwiększone zapotrzebowanie organizmu nie są wstanie dostarczyć odpowiednich ilości biotyny.

Objawy i skutki niedoboru Witaminy B7 (H, biotyna)

Niedobór biotyny może wystąpić u osób, które mają wrodzoną wadę metaboliczną (niedobór biotynidazy), enzymu który jest odpowiedzialny za rozkład biocytyny do biotyny. Niedobór biotyny nie występuje u ludzi, którzy spożywają dobrze zbilansowaną dietę, która zwiera odpowiednie ilości naturalnego źródła witaminy B7. W przypadku ubogiej diety w biotynę mogą pojawić się takie objawy niedoboru jak:

  • opóźniony rozwój dziecka
  • brak apetytu
  • nudności
  • wymioty
  • zapalenie skóry
  • zapalenie spojówek
  • wypadanie włosów
  • anemia
  • wzrost stężenia cholesterolu we krwi
  • bóle mięśniowe

Niedobór biotyny może wystąpić u ludzi, które w nadmiarze spożywają surowe jajka w swojej diecie oraz u osób żywionych przez długi okres pozajelitowo.

Objawy i skutki nadmiaru Witaminy B7 (H, biotyna)

Nie spotkano się ze skutkami ubocznymi w przypadku spożycia nadmiernej ilości biotyny w żywności. Przyjmowanie suplementów z biotyną powinno być zalecone przez lekarza w przypadku braków w naszym organizmie. Przyjmowanie dużych dawek biotyny może powodować zafałszowanie wyników badań laboratoryjnych służących do diagnostyki chorób tarczycy.

Dobowe zapotrzebowanie na biotynę

W zależności od wieku i płci powinno się przyjmować biotynę (witaminę B7/witaminę H) w następujących ilościach w diecie lub poprzez dodatkową suplementację jeśli nasza dieta jest uboga w naturalne źródła biotyny w ciągu doby:

Niemowlęta

•            od 0 do 6 miesięcy – 5 µg

•            od 6 miesięcy do 1 roku – 6 µg

Dzieci

•            od 1 roku życia do 3 lat – 8 µg

•            od 4 lat do 6 lat – 12 µg

•            od 7 lat do 9 lat – 20 µg

Chłopcy

•            od 10 do 18 lat – 25 µg

Dziewczęta

•            od 10 do 18 lat – 25 µg

Kobiety

•            ≥ 19 lat  – 30 µg

ciąża

•            – 30 µg

laktacja

•            – 30 µg

Mężczyźni

•            ≥ 19 lat  – 30 µg

Źródło: Normy żywienia dla populacji polskiej – Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2017

Przeciwwskazania do stosowania biotyny

W przypadku stosowania suplementów z biotyną nie występują żadne przeciwwskazania ale kobiety w ciąży oraz kobiety karmiące powinny pamiętać o tym aby nie stosować dużych dawek.

Interakcje biotyny z lekami i innymi substancjami

Witamina B7 może wchodzić w interakcje z niektórymi lekami oraz substancjami, poniżej prezentujemy kilka przykładów:

  • Antybiotyki o szerokim spektrum działania – stosowanie antybiotyków o szerokim zakresie działania ma wpływ na niszczenie bakterii jelitowych, które wytwarzają biotynę w naszym organizmie. Może to prowadzić do jej niedoborów.
  • Awidyna -spożywanie dużych ilości surowych jajek, które zawierają awidynę  może doprowadzić do niedoborów biotyny ponieważ awidyna zaburza wchłanianie biotyny.
  • Tytoń– Palenie wyrobów tytoniowych obniża wchłanianie biotyny w naszym organizmie, czasami należy dodatkowo podawać witaminę C.

Preparaty na rynku polskim zawierające biotynę

  • Biotebal 5 (tabletki)
  • Biotyna (tabletki do ssania)
  • Biotyna APTEO (pastylki do ssania)
  • Biotyna Forte (tabletki powlekane)
  • Biotyna Zdrovit (pastylki do ssania)